Vähennä petosriskiä verkkokaupassasi

Täältä löydät vinkkejä siihen, mitä voit tehdä minimoidaksesi riskin ja pitääksesi verkkokauppasi mahdollisimman turvallisena.

Opi tunnistamaan petokset

Tärkein suoja verkkopetoksia vastaan on pakollinen tietoturvaprotokolla 3DSecure. Vaikka sellainen on käytössä, verkkorikolliset voivat löytää tapoja ohittaa sen. Siksi sinun on itse oltava valppaana ja käytettävä myös muita varoitusjärjestelmiä.

Kiinnitä erityistä huomiota, jos

  • tilaussumma on poikkeuksellisen suuri
  • yksi tilaus sisältää useita kappaleita samaa tuotetta
  • saat lyhyen ajan sisällä useita tilauksia samantyyppisestä tuotteesta
  • hyväksyttyä ostoa edeltää useita hylättyjä ostoyrityksiä, joissa on sama summa
  • samaa IP-osoitetta käytetään useissa tilauksissa lyhyen ajan sisällä
  • sama toimitusosoite toistuu, mutta sen yhteydessä käytetään eri nimi-, puhelin- tai sähköpostitietoja
  • toimitusosoitteeksi on annettu postilokero-osoite, c/o-osoite tai poste restante

Mitä teet, jos epäilet petosta?

Jos epäilet, että verkkokaupastasi tehdään petollisia tilauksia, sinun on ensin

  • tarkistettava asiakkaan nimi- ja osoitetiedot numero- ja osoitetietopalvelusta tai
  • lähetettävä toimitusosoitteeseen kysely, joka asiakkaan on vahvistettava ennen tuotteen toimittamista.

Jos olet edelleen epävarma, sinun on tehtävä ylimääräinen tarkistus ennen tilauksen vahvistamista. Jos palveluntarjoaja on Swedbank Pay, ota yhteyttä meihin ja anna seuraavat tiedot:

  • asiakasnumero tai yritys- ja yhteisötunnus
  • ostosumma
  • ostopäivämäärä
  • kellonaika
  • ostajan nimi ja osoite

Keskeytä toimitus

Jos tarkistuksen jälkeen arvioit tilauksen petolliseksi, älä toimita. Jos korttiosto on jo suoritettu, ostosummalle on tehtävä palautus. Muista, että palautus tehdään aina samalle kortille, jolla alkuperäinen ostos tehtiin.

Kysyttävää?

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä tukeemme.