Vähennä petosriskiä myymälässäsi

Täältä saat neuvoja siihen, mitä voit tehdä riskin minimoimiseksi myymäläympäristössä.

Miten korttipetokset tehdään? 

Vilpillisiä korttimaksuja voidaan tehdä monella eri tavalla. Yleisintä on se, että rikollinen käyttää korttia, joka on varastettu tai hankittu muulla laittomalla tavalla. Ennen kuin kortin oikea omistaja ehtii havaita korttinsa kadonneen ja sulkea sen, rikollinen on jo voinut käyttää korttia. Rikollinen saattaa yrittää sen jälkeen palauttaa tavarat ja pyytää palautuksen käteisenä tai toiselle kortille. 

Myymälässä voi olla vaikea tietää, onko kortin käyttäjä oikea omistaja vai rikollinen. Olemme keränneet tänne vinkkejä, jotka auttavat havaitsemaan vilpillisten korttimaksujen yritykset. 

Mitä voit tehdä petosten estämiseksi? 

Muista seuraavat asiat: 

  • Kortti on luettava maksupäätteellä ja sekä kortin että sen omistajan on oltava fyysisesti läsnä ostohetkellä.
  • Ostoksen meneminen maksupäätteen kautta ei takaa, että maksun suorittaa kortin todellinen omistaja. Se merkitsee ainoastaan sitä, että korttia ei ole suljettu ja että kortinmyöntäjä on varannut summan korttitililtä.
  • Pyydä tarvittaessa henkilötodistus ja tarkista, että kortin nimi ja ostajan nimi täsmäävät.
  • Suhtaudu epäilevästi kortteihin ja henkilötodistuksiin, jotka näyttävät oudoilta tai siltä, että niitä on muunneltu tai vahingoitettu.
  • Kiinnitä erityistä huomiota suuriin ostoihin.
  • Älä koskaan vastaanota maksua tavaroista tai palveluista, joita et myy.
  • Palautukset tehdään aina samalle kortinnumerolle, jota käytettiin oston yhteydessä.
  • Säilytä aina kopio allekirjoituskuitista tai ostolaskusta kanssamme sopimasi sopimuksen ohjeiden mukaisesti. Voimme pyytää niistä kopioita 18 kuukauden ajan oston suorittamisesta.

Jos sinulla on korttimaksujen lunastussopimus kanssamme, lisätietoja on sopimuksen ehdoissa ja määräyksissä.

Maksaminen magneettijuovalla, korttitietojen näppäileminen käsin ja ostaminen allekirjoituksella eivät enää ole mahdollisia asiakkaille, joiden kortinmyöntäjä on EU- tai ETA-alueella. Maksupäätteesi on siis tuettava maksamista sirulla ja PIN-koodilla sekä lähimaksamista.

Kysyttävää?

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä tukeemme.